Το προγραμμα

Το Πρόγραμμα με τίτλο «Το θέατρο ως μορφοπαιδευτικό αγαθό και καλλιτεχνική έκφραση στην εκπαίδευση και την κοινωνία» υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους. Ειδικότερα, υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «ΘΑΛΗΣ» της κατηγορίας πράξης 11.74.11.03 «Ενίσχυση της Διεπιστημονικής ή και Διιδρυματικής έρευνας και καινοτομίας με δυνατότητα προσέλκυσης ερευνητών υψηλού επιπέδου από το εξωτερικό μέσω της διενέργειας βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας αριστείας»  του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ), του Άξονα Προτεραιότητας 11: «Ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου για την προαγωγή της έρευνας και της καινοτομίας στις 3 περιφέρειες Σταδιακής Εξόδου».

Το πρόγραμμα που υποβλήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με συντονιστή τον καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ιδρύματος, κ. Θόδωρο Γραμματά, με τίτλο «Το θέατρο ως μορφοπαιδευτικό αγαθό και καλλιτεχνική έκφραση στην εκπαίδευση και την κοινωνία», ύστερα από τις διαδικασίες τελικής έγκρισης, άρχισε να υλοποιείται την 1η Ιανουαρίου 2012 και, όπως ορίζεται από την προκήρυξη, έχει καταληκτήρια ημερομηνία την 30ή Σεπτεμβρίου 2015.

Κάτω από το γενικό τίτλο «ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΩΣ ΜΟΡΦΟΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΓΑΘΟ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» (ακρωνύμιο THEDUARTE) περιλαμβάνονται οι περισσότερες από τις παραμέτρους και διαστάσεις της έννοιας «ΘΕΑΤΡΟ» όπως:

  1. το (δραματικό) κείμενο ως είδος λογοτεχνίας
  2. η παράσταση ως σύνθετο καλλιτεχνικό γεγονός
  3. η θεατρική πράξη ως μορφή πολιτισμικής έκφρασης και δημιουργίας
  4. η επικοινωνιακή διάσταση, ως σύστημα διαδραστικής επικοινωνίας
  5. το κοινωνικό φαινόμενο και ο ρόλος που διαδραματίζει ως μέσον Αγωγής και Παιδείας
  6. οι κώδικες και τεχνικές μεταβίβασης πληροφοριών και άσκησης παιδαγωγίας στους θεατές
  7. η αμεσότητα και βιωματικότητα του ζωντανού παραδείγματος που επιδρά και διαμορφώνει συνειδήσεις
  8. ο ψυχαγωγικός και διασκεδαστικός ρόλος ως τρόπος συλλογικής εκτόνωσης
  9. ο τρόπος διδασκαλίας και μάθησης απόλυτα συμβατός με τις επιδιώξεις του σύγχρονου Σχολείου
  10. ο πολιτιστικός ρόλος και η συμβολή του στην ανάπτυξη διαλόγου και γόνιμης επαφής μεταξύ των πολιτισμών

Οι παράμετροι αυτές της έννοιας «ΘΕΑΤΡΟ» άπτονται επιστημονικών τομέων και κλάδων όπως η Θεατρολογία και η Παιδαγωγική, η Κοινωνιολογία και η Φιλολογία, η Αισθητική Αγωγή και οι Πολιτισμικές Σπουδές. Γι’ αυτό απαιτείται μια ολιστική αντιμετώπιση του θέματος από επιστήμονες και ερευνητές παρόμοιων κλάδων, από ελληνικά και ξένα Α.Ε.Ι., οι οποίοι θα αντιμετωπίσουν ο καθένας από την πλευρά του το αντικείμενο, θα φωτίσουν τις όψεις του και θα αναδείξουν τις πτυχές του, σε τρόπο ώστε, ως τελικό προϊόν, να προκύψει μια πολυδιάστατη προσέγγιση στο ζητούμενο που θα το παρουσιάζει πολυπρισματικά.

Αξιοποιώντας τα μέχρι τώρα πορίσματα της σχετικής ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας, με τη συνεργασία επιστημόνων και ερευνητών από διαφορετικούς τομείς και γνωστικά πεδία (Θεατρολογία, Φιλολογία, Παιδαγωγική, Ψυχολογία, Κοινωνιολογία) και την αξιοποίηση της εμπειρίας ξένων ειδικών ερευνητών στο χώρο του αντικειμένου, το εν λόγω ερευνητικό πρόγραμμα στοχεύει να παρουσιάσει ένα συνολικό έργο που προσεγγίζει, αναλύει και αξιοποιεί το θέατρο ως πολιτισμικό φαινόμενο με καθολική ισχύ. Η προτεινόμενη έρευνα περιλαμβάνει τέσσερα θεματικά πεδία (4 πακέτα εργασίας) σε άμεση συμβατότητα το ένα με το άλλο.

Το πρώτο με τίτλο «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΑΘΟ» αφορά στην κοινωνική διάσταση του θεάτρου και το ρόλο που διαδραματίζει στη σύγχρονη κοινωνία του θεάματος. Το δεύτερο με τίτλο «ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ [ΔΙΑΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ]»αφορά στη θεατρική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τη δια βίου μάθηση. Το τρίτο «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ [ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ]» περιλαμβάνει την καινοτόμο πρόταση εφαρμογής του θεάτρου ως διδακτικής μεθοδολογίας στην εκπαίδευση (σκηνικό δοκίμιο). Η τέταρτη με τίτλο «ΘΕΑΤΡΟ: ΔΙΑΦΥΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. Ο ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥΣ» αναφέρεται σε θέματα διαμόρφωσης της προσωπικότητας των ανηλίκων θεατών και ανάπτυξης μιας νέας συνείδησης με βάση τη θεατρική εμπειρία τους.

Επειδή οι επιμέρους πλευρές του θεατρικού φαινομένου είναι διαφορετικές και ποικίλες, πάντα όμως αλληλένδετες και αλληλοσυμπληρούμενες, το συνολικό έργο κατηγοριοποιήθηκε για μεθοδολογικούς καθαρά λόγους σε τέσσερις επιμέρους ενότητες οι οποίες μέσα στην αυτοτέλειά τους, θα αντιμετωπίσουν το ίδιο αντικείμενο με τα κατάλληλα κατά περίπτωση μεθοδολογικά μέσα, τους κατάλληλους ερευνητές και θα δώσουν αντίστοιχα επιστημονικά αποτελέσματα.

1η Ερευνητική Ομάδα «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΑΘΟ»

1.1 Τίτλος: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΑΘΟ -ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΔΙΟΥ

Περιγραφή: Παρουσίαση των θεατρικών χώρων της Αθήνας (Θέατρα, θεατρικές σκηνές, πολυχώροι) και διασύνδεσή τους με τα είδη θεάματος και θεατρικής επικαιρότητας η οποία θα καταδείξει τα ενδιαφέροντα και τις στάσεις του θεατρικού κοινού, το πολιτιστικό του επίπεδο και γενικότερα την θεατρική και πολιτιστική δραστηριότητα της ελληνικής κοινωνίας.

1.2 Τίτλος: ΕΡΕΥΝΑ ΠΗΓΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ- ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ

Περιγραφή: Βιβλιογραφική έρευνα , μελέτη πρωτότυπων κειμένων , αρχείων και πηγών από φυσικά πρόσωπα ( σκηνοθέτες, ηθοποιούς, συγγραφείς) και οργανισμούς ,θέατρα, ιδρύματα , ερευνητικά κέντρα που αφορούν στο αρχαίο δράμα και τη ζωντανή παρουσία του στη σύγχρονη θεατρική σκηνή, την πρωτότυπη συγγραφική παραγωγή και τη διασύνδεση του ελληνικού θεάτρου με τον παγκόσμιο.

2η Ερευνητική Ομάδα «ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ [ΔΙΑΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ]»

2.1Τίτλος: ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  Βιωματική Εκπαίδευση

Περιγραφή: Τρείς ομάδες εκπαιδευτών (ερευνητές, θεατρολόγοι, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, χορογράφοι , μουσικοί κ.ά) θα εκπαιδεύσουν αντίστοιχες ομάδες εκπαιδευτικών στην Θράκη, την Κρήτη και την Αθήνα στον τρόπο διδασκαλίας και εφαρμογής του θεάτρου στην εκπαίδευση. Το προϊόν της εκπαίδευσης θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε σχολεία αντίστοιχων περιοχών και θα εξαχθούν τα ανάλογα συμπεράσματα .

2.2 Τίτλος: ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ – Εκπαιδευτική Διάχυση Αποτελεσμάτων

Περιγραφή: Εφαρμογή των προτεινομένων τρόπων διδασκαλίας και εφαρμογής του θεάτρου στην εκπαίδευση σε πιλοτικά σχολεία στην Αθήνα μέσα σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας και παραγωγή αντίστοιχου DVD  σε ψηφιακή μορφή προκειμένου να διαχυθεί η παραγόμενη γνώση στους φυσικούς αποδέκτες της , τους εκπαιδευτικούς.

3η Ερευνητική Ομάδα «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ [ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ]»

3.1 Τίτλος: Έρευνα Πεδίου – ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Περιγραφή: θα παρουσιαστεί και θα αναπτυχθεί η καινοτόμος πρόταση του σκηνικού δοκιμίου που αποτελεί προέκταση και εμπλουτισμό των ήδη υπαρχουσών μεθόδων δραματοποίησης.

4η Ερευνητική Ομάδα «ΘΕΑΤΡΟ: ΔΙΑΦΥΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. Ο ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥΣ»

4.1 Τίτλος: Ο ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ – Έρευνα Πεδίου

Περιγραφή: Έρευνα σε θέατρα που παρουσιάζουν έργα για ανηλίκους θεατές και διανομή ερωτηματολογίων που αφορούν στην ψυχολογική , παιδαγωγική και κοινωνιολογική στόχευση του είδους (θέατρο για παιδιά και νέους)

4.2 Τίτλος: Στατιστική Επεξεργασία Αποτελεσμάτων

Περιγραφή: Στατιστική και ποιοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων ,εξαγωγή συμπερασμάτων σε σχέση με τα προηγούμενα

Σχολιάστε